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とくしま国際消費者フォーラム

とくしま国際消費者フォーラム2023/Tokushima International Consumer’s Forum 2023

徳島県では、「デジタル時代における消費者のエンパワーメント」をテーマとして、国内外の消費者政策専門家や、県内及びASEAN地域の大学生等が、「デジタル化の進展」に伴う消費者のリスクや対策について情報交換や連携を推進するため「とくしま国際消費者フォーラム2023」を開催します。

急速に進むデジタル社会において消費者はどのような危険に直面しているのでしょうか。また、デジタル社会の利便性を享受しつつ、消費者はどのように自らを守れば良いのでしょうか。デジタル時代における消費者の在り方とは―――。

消費者庁新未来創造戦略本部とともに消費者政策において日本を牽引する徳島に、世界の消費者リーダーや次世代リーダーが集結。いま、徳島から世界へ、デジタル時代における新しい消費者の在り方を提言します。

当フォーラムにおける議論が、国際的な消費者政策の進展、そして世界中の皆様の持続可能な社会に向けた消費行動につながる有意義なものとなれば幸いです。

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Under the theme of “Consumer Empowerment in the Digital Age,” Tokushima Prefecture will host the “Tokushima International Consumer’s Forum 2023” to promote information sharing and collaboration among domestic and international consumer policy experts, university students from within Tokushima Prefecture and the ASEAN region, and others, as they exchange views on consumer risks and countermeasures brought about by the “Progress of Digitalization.”

What dangers do consumers face in this rapidly advancing digital society? How can consumers protect themselves while still enjoying the convenience of the digital society? What role do consumers play in this new age?

To answer these questions, consumer leaders and next-generation leaders from around the world gather in Tokushima, which is leading Japan in consumer policy together with the Strategic Headquarters for Frontiers of Consumer Policy of the Consumer Affairs Agency (CAA). Now, from Tokushima to the world, we propose a new way of consumerism in the digital age.

Our hope is that the conversations sparked at this forum will lead to the development of international consumer policy and encourage meaningful behavior changes that support a sustainable future for all.

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とくしま国際消費者フォーラム2022/Tokushima International Consumer’s Forum 2022

徳島県ではこれまで、2019年9月、消費者庁と徳島県の共催により、日本初となる「G20消費者政策国際会合」を徳島県内で開催したほか、2020年7月からは、日本における消費者行政・消費者教育の「政策創造」と「国際業務」の拠点として徳島県庁内に開設された「消費者庁新未来創造戦略本部」と先駆的プロジェクトを展開するなど、グローバルな視点のもと、持続可能な社会を構築するための取組を、消費者庁と連携して推進してきました。

当フォーラムでは、未来につなぐため、DXとGXの最新潮流を捉えたうえで、持続可能な社会に向けた「消費者の新たな挑戦」について、欧米等のエシカル消費トップリーダーの方々からご意見やご提言をいただくとともに、経済連携や人的交流はもとより、健全な消費市場の形成においても、徳島そして日本の重要なパートナーであるASEAN諸国の皆様とのセッションを開催しました。

当フォーラムにおける未来志向の議論が、国際的な消費者政策の進展、そして世界中の皆様の消費生活の向上につながる有意義なものとなれば幸いです。

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Tokushima Prefecture has so far held Japan’s first “G20 International Conference on Consumer Policy” in September 2019 in collaboration with the Consumer Affairs Agency (CAA). Since July 2020, Tokushima Prefecture has also been pioneering projects together with the CAA’s Strategic Headquarters for Frontiers of Consumer Policy, which was established within the prefectural government as a national hub for policy development and international operations in consumer administration and education. The prefectural government has done its utmost to develop the legacy inherited from the international conference to make Tokushima an international center for consumer policy.

The forum, which was held on Oct. 25, 2022, had leading experts from various countries offer opinions and recommendations that promote “ethical consumption” and “sustainable fashion” --from “awareness” to “practices,”-- in order to achieve the SDGs by 2030 and carbon neutrality goal by 2050. We also had participants from the younger generation from within the prefecture and from overseas to join us as we continue connecting our efforts into the future.

We hope that the forum can facilitate meaningful discussions leading to the progress of international consumer policy and consumer behavior toward a sustainable society for everyone around the world.

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とくしま国際消費者フォーラム2021/Tokushima International Consumer’s Forum 2021

当フォーラムでは、アフターコロナのデジタル社会を見据えた「消費者の新たな課題と解決への道筋」について、欧米等のエシカル消費トップリーダーの方々からご意見やご提言をいただくとともに、経済連携や人的交流はもとより、健全な消費市場の形成においても、徳島そして日本の重要なパートナーであるASEAN諸国の皆様とのセッションを開催しました。

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Held on the theme, “New Consumer Problems and Road Map to Solutions to Prepare for a Post-Covid-19 Digital Society,” the Tokushima International Consumer’s Forum 2021 invited leading experts in ethical consumption from various countries to offer opinions and recommendations relating to the theme, and organized sessions for participants from ASEAN countries that are important partners of Tokushima Prefecture and Japan, not only for economic collaboration and interpersonal exchanges, but also for the development of healthy consumer markets.

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とくしま国際消費者フォーラム2020/Tokushima International Consumer’s Forum 2020

当フォーラムでは、昨今の新型コロナウイルス感染症の世界的な流行を契機に、消費者を取り巻く国際情勢は大きく変化してきている中、これらの社会変化を踏まえた「持続可能な社会の実現」に向け、世界のエシカル消費のトップリーダーの方々や、日本国内の有識者の皆様から先駆的な意見をいただくとともに、SDGsを見据えた「消費者志向経営」や「エシカル消費」について、日本国内の事業者や団体、自治体の皆様の取組事例などを紹介しました。

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TheCOVID-19 pandemic that has sweeped the entire world has drastically changed the international situation for consumers. With a view to contributing to a sustainable society while recognizing the ongoing social changes, the Tokushima International Consumer’s Forum 2020 invited the world’s leaders and Japanese experts in ethical consumption to shared their progressive views, and presented the efforts of some Japanese companies, groups and local governments towards consumer-oriented management and ethical consumption to help achieve the SDGs.

Held as a new style of international forum in the Covid-19 era, this forum is made available for on-demand viewing at any time. 

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お問い合わせ
危機管理環境部 消費者くらし安全局消費者政策課
電話番号:088-621-2175
FAX番号:088-621-2979
メールアドレス:shohishaseisakuka@pref.tokushima.jp