A service for which you regularly pay a fixed amount, such as “****yen monthly fee for unlimited use”, etc. is referred to as a subscription. There are various subscription services, such as video and music streaming, digital books, educational materials, clothing and bag rental, expert’s consultation, etc. Most of these serviced can be applied for online.
サブスクリプション(以下「サブスク」という。)は定額制サービスのことで、「月額〇円で使い放題」のようなサービスを指します。サブスクでは、映像や音楽配信、電子書籍、学習教材、洋服やバッグなどのレンタル、専門家相談等、様々なサービスが提供されており、多くはインターネットでの申し込みです。
In general, once you have made a subscription contract and have not officially terminated it, and even if you do not use the service, payments will automatically continue. The following are some examples of subscription trouble. “I applied for a ‘free trial’, but before I knew it, I had been signed up for a paid service.” “I don’t know my ID or password, so I can’t cancel my contract.” “I deleted the app on my phone and thought doing so would cancel my contract, however, payments continue to be deducted from my account.”
一般的に、一度サブスクを契約すると、解約しない限り、利用の有無にかかわらず、自動的に支払いが継続されます。なかには、「無料体験を申し込んだら、いつの間にか自動的に有料サービスに移行していた」、「IDやパスワード等の登録情報が分からず解約できない」、「スマートフォンアプリを削除したので解約できたと思っていたのに引き落としが続く」といったトラブルが見られます。
Before you apply for a subscription, it is very important that you make sure you are clear about the contract content, how to terminate the contract, and how to contact the subscription provider.
サブスクを申し込む前には、契約内容や解約方法、事業者との連絡方法等をしっかり確認することが大切です。